Wymiana sprzęgła

Sprzęgło – rola i budowa

Sprzęgło to urządzenie, którego podstawową rolą jest łączenie wałów w celu przekazania momentu obrotowego. Większość z nas najczęściej ma do czynienia ze sprzęgłem podczas zmiany biegów w naszym samochodzie, gdzie odpowiada ono za połączenie pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Dzięki tym właściwościom jesteśmy w stanie oprócz zmiany biegów, płynnie ruszać i zatrzymać samochód bez konieczności gaszenia silnika. Sprzęgło mocowane jest na wałku sprzęgłowym skrzyni biegów, przez co przy jego wymianie niezbędne jest wyjęcie skrzyni biegów. Sprzęgło jak każdy element samochodu ulega zużyciu, jednak w tym przypadku − bardziej niż w innych − wiele zależy od naszej właściwej (bądź niewłaściwej) eksploatacji. Podstawowym elementem eksploatacyjnym jest tu bowiem tarcza cierna, która odpowiada za przejęcie napięć powstających podczas dociskania jej do koła zamachowego silnika. Im większe ubytki w okładzinie, tym gorzej działa sprzęgło i tym większe ryzyko uszkodzenia skrzyni biegów.

Eksploatacja sprzęgła

Wymiana sprzęgła sama w sobie nie jest trudną operacją. Sprzęgło nie należy też do najbardziej kosztownych elementów samochodu, jednak jest pewien szkopuł. Wymiana sprzęgła nieodzownie łączy się z koniecznością wyciągnięcia skrzyni biegów, a to z kolei stanowi pracochłonny i poważny zabieg. W związku z tym wielu kierowców zwleka z wymianą sprzęgła do końca, czyli do momentu, w którym ślizgająca się tarcza uniemożliwia właściwe przenoszenie momentu obrotowego, auto wyraźnie słabnie, a wrzucenie biegów graniczy z niemożliwością. Takie działanie może być jednak przyczyną o wiele poważniejszych problemów w przyszłości, gdyż może doprowadzić do szybszego zużycia, a nawet uszkodzenia skrzyni biegów. Dlatego nigdy nie należy zwlekać z wymianą sprzęgła. Podstawowymi błędami prowadzącymi do szybszego zużywania się sprzęgła są jazda na półsprzęgle, gwałtowne ruszanie, bądź ruszanie z wyższych biegów, czy jazda „z nogą na sprzęgle”. Ten ostatni aspekt szczególnie często dotyczy kobiet jeżdżących w butach na obcasie, co niesie opłakane skutki. Nawet bardzo mały nacisk wystarczy, żeby doprowadzić do poślizgu, którego efektem jest przegrzewanie się tarczy sprzęgła.

Wymiana sprzęgła

Jak już wspominaliśmy wymiana sprzęgła wiąże się z demontażem skrzyni biegów. Proces ten wymaga odpowiednich kwalifikacji i sprzętu, gdyż przy nieprawidłowo przeprowadzonej operacji łatwo uszkodzić skrzynie. Kiedy w naszym aucie zauważymy pierwsze objawy nieprawidłowo działającego sprzęgła, polecamy odwiedzić nasz warsztat, gdzie zespół profesjonalistów zadba o prawidłową naprawę Państwa pojazdu. W naszym warsztacie szanujemy Państwa czas i pieniądze, dlatego po demontażu skrzyni biegów dokonujemy inspekcji i przeglądu wszystkich powiązanych elementów. Dzięki wczesnej diagnozie można wymienić zużyte elementy bez konieczności ponownego wyciągania skrzyni. W zależności od typu sprzęgła, nasi diagności sprawdzą stan techniczny docisku, łożyska oporowego, linki hamulcowej, wysprzęglika hydraulicznego oraz koła zamachowego (dwumasowego). Sprawdzimy również kondycję uszczelniaczy skrzyni biegów oraz uszczelniaczy silnika, dzięki czemu zaoszczędzą Państwo wielu wydatków w przyszłości. Przed wymianą otrzymują Państwo dokładny kosztorys. Każdą naprawę konsultujemy z naszymi klientami. Korzystając z naszych usług, mają Państwo gwarancję szybkiej wymiany i profesjonalnej obsługi, popartej wiedzą i wieloletnim doświadczeniem.